LÄNKAR
Skolträdgården
Majvåren hjälper de små solrosplantorna växa snabbt. . |
Höstterminen har börjat, skolträdgårdens solrosskog bildar mysiga rum att gömmma sig i. |
Solrosorna blev mer än två meter höga. Vi mätte solrosorna denna regniga höstdag. Sedan gjorde diagram av mätresultaten. |
Nu på hösten kan vi skörda stora, tunga, färgglada pumpor. Hur skall vi orka transportera dessa? |
Med många pinnar och rep konstruerades en bärramp. |
”Våra första lärare i filosofi är våra fötter, våra händer och ögon”
Tankarna att utnyttja alla våra sinnen för
inlärning hade redan den franske filosofen
Jean Jacques Rousseau. ”Eftersom allt
som tränger in i människans, intellektuella
medvetande, kommer dit genom förmedling
av hennes sinnen, är hennes första förstånd
av sinnlig art. Våra första lärare i filosofi är
våra fötter, våra händer, våra ögon. Att ersätta
dessa med böcker är inte att lära oss att tänka
förnuftigt; det är att lära oss lita på andras förnuft,
inlärning hade redan den franske filosofen
Jean Jacques Rousseau. ”Eftersom allt
som tränger in i människans, intellektuella
medvetande, kommer dit genom förmedling
av hennes sinnen, är hennes första förstånd
av sinnlig art. Våra första lärare i filosofi är
våra fötter, våra händer, våra ögon. Att ersätta
dessa med böcker är inte att lära oss att tänka
förnuftigt; det är att lära oss lita på andras förnuft,
att lära oss mycket och ingenting veta.”
Bra utemiljö är viktig för barns lärande och hälsa.
På Torslunda Öland finns förutom skolträdgården dessa
utemiljöer för att lära genom lek och lust med alla sinnen.
· Fjärilsrabatt
· Krikonlund
· Stor sandlåda
· Mattelabb
· Sinnenas trädgård
· Undervisningsrum och växthus i kretloppshuset
· Uterum för samtal, reflektion och vila.
Denna utemiljö har utvecklats under en tioårsperiod i samarbete
med pedagoger vid Torslundaskolan 500 m bort.
Stor sandlåda
40 kvadrtatmeter bygglekplats för stora och små barn. |
Mattelabb
Mattelabbet, skall vi stå i talordning? |
Sinnenas trädgård
Även på vintern finns mjuka, stickiga växter att känna, lukta på. Marianne Martinsson, förskolärare och kretsloppspedagog, har designat denna Sinnenas trädgård. |
En lugn miljö för innearbeten, omgiven av mörkblå vindruvor. |
Hur får vi dagens människor att beröras av utemiljön?
Kan utomhuspedagogik vara en del av lösningen?
Hur kan utemiljön användas som ett komplement
till undervisning inmomhus?
Hur kan utemiljön användas som ett komplement
till undervisning inmomhus?
Tillsammans med de yngre generationerna kan utemiljön för barn
och elever utvecklas.Tillsammans med Helena Karlèn,
universitetsadjunkt, SLU i Alnarp, gjordes ett underlag för
examensarbeten för utomhusmiljö, utomhuspedagogik.
Studenter med olika infallsvinklar från SLU
och andra universitet gör arbeten, som berör hur
utomhuspedagogik, bra utemiljö kan se ut, utvecklas
och användas. Arbetena berör bland annat områdena:
- Utomhuspedagogik kan det konkritiseras anpassas till skolans behov?
- Design för utomhuspedagogik
- Hur lärare använder den utomhuspedagogiska närmiljön som verktyg för bildskapande i undervisningen.
- Material på skolgårdar för rörelsehindrade barn.