Sannolikheten att en pumpa / solros gror.
Lesson study utomhus
Samarbetsprojektet med Torslundaskolan och
matematikervid Linnèuniversiet, Växjö fortsätter i år.
Vi vill lära eleverna mera om sannolikhetsprincipen.
Den 16 maj sådde eleverna i klass 5
pumpa och solrosfrön på Torslundaskolan.
Kommer dessa att gro ? Vilken sort gror bäst ?
Eleverna vattnade för att fröna skulle gro.
Pumporna här just i hjärtbladstadiet,
sedan kommer karaktärsbladen.
Uppkomsten den 1 juni
Eleverna sammanfattade efter denna dag.
”Lite svårt, men roligt sätt att jobba på, vi räknade procent,
pratade om sannolikheten, matte är roligt, ser säkrare
medelvärde ju flera rutor/ stickprov vi jämför uppkomsten på.”
Sannolikheten kopplat till vardagen
Mia läraren gav konkreta exempel på hur sannolikhetsbegrepp
kan användas i praktiken. Eleverna skall nu själva fundera ut
övningar kopplade till vardagen att göra gruppvis.
Marie-Louise visar hur pumpa - och solrosplantor ser ut.
Sedan räknade eleverna antalet uppkomna pumpor
och solrosor i sina egna rutor. 10 eleverna i klass
5 hade sått 18 frön av vardera sorten, på valfritt sätt
i sina odlingslådor. Uppkomsten varierade stort,
det var gamla frön som legat i garaget. Dessutom
var det kallt från sådd tills idag. Både pumpor
och solrosor vill ha värme för att gro.
Smart board i undervisningen på Torslundaskolan
Marie-Louise läraren hade på smart boarden förberett
rutor att fylla antalet uppkomna plantor för respektive
pumpor och solrosor.
Genom att vi slår ihop två pumpa rutors uppkomstantal
till en ny ruta får vi ett större antal uppkomna plantor
att jämöra med. Därefter slår vi ihop dessa två nya rutor.
Avslutningsvis slår vi ihop rutor för att få ett så bra
närmervärde som möjligt på sannolikheten för att
pumpa /solros gror.
.
Det är så att ju flera observationer som görs, ju fler frön
vi sår desto säkrare resultat erhåller vi. När man studerar
små stickprov kan skillnaden i andel( den relativa frekevensen)
för ett specifikt utfall skilja sig ganska mycket mellan stickproven.
Ju större antal stickprov, desto mindre blir skillnaden mellan stickproven.
Frekevenstabell elev samtal
I tabell med antal uppkomna pumpor , solrosor och
totalantalet uppkomna plantor utläste eleverna att det
var större chans att pumpor grodde än att solrosor grodde.
Återkommer imom någon vecka med elevernas praktiska övningar knutna till vardagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar