Mattelabbet



Torstens Mattelabb numera

Movium Mattelabb








      LÄNKAR






Göra egna matteverktyg skapar ansvar och stimulerar alla sinnen
Matematikundervisningen börjar  när pedagoger
och elever  tillsammans gör sina matteverktyg.
När man är delaktig ökar också engagemanget
och ansvarskänslan. Barn som får springa av sig
och leka med mattebegreppen får stöd av alla
sina sinnen i förståelsen av de mattebegrepp
de möter i verkliga livet.

Mattelabbets färglada plankor, tärningar, rep  och västar
stimulerar alla sinnen.                   
De enkla hjälpmedlen gör att utematten  kan varieras
i det  oändliga från barn i 3- årsåldern till elever i klass 6.


Gladmålade kvadrater, som redskap i undervisningen.



















Tallinie med västar.













 














En elev som förstått en övning med tärningar                                                                           
sa: ”Det pirrade i magen, det dunkade i hjärtat .
Roligt när jag gissade rätt med tärningarna”.




Treans multiplikationstabell på planka.
















Samtidigt med matte övas balansen.



























Även på vintern kan vi ha rolig utematte.




Utvecklingsarbete pågår
  • utomhusmatematik för högstadiet.
  • Sannolikheten i fröpåsen med matematiker vid Linnèuniversitet, Växjö.




Vi  skräddarsyr utbildningar för er !
  • om utomhusmatte
  • uppbyggnad av Mattelabbet