Om Torsten Kellander



      LÄNKAR





Upptäcktresan

Som 4 åring drog jag i väg med den röda
trehjulingen  till grannens  västhus. Där 
fanns det  stora röda  lerkurkor, i dessa 
växte stora  amaryllislökar.  Jag tog  en
kruka, satte den på trehjulingens lilla flak,
cyklade  stolt  genom byn med  mitt kap.

Det är så långt tillbaka jag  minnes mina 
 känslor  för det växande. Odlandet har
fortsatt hemma  genom hela mitt liv, att
gå  ut lukta,  smaka, se något  växande.




  



























Januari en persiljekvist i att lägga på smörgåsen.



























Öland




















På 1970-talet kom jag till Öland, direkt  slogs jag  av  det
öppna  lanskapet alvaret, detta  flata, kala  landskap, tyst
som i fjällen.  Med  växter krypande  längs  marken, som
påmminde om fjällen. Vårlärkan som   drillade i  marsluften,
över alvaret. Trädgården därhemma  fylldes av bärbuskar
för barnen, vi satt där, repade  stora svarta vinbär på höstarna.


Barnbarnen
Nu år 2010 är det barnbarnen som skördar stora pumpor
till soppa och marmelad.























Lär genom lek och lust
Odlandet  från  barnsben  fick för 15  år sedan ny fart med
elever  på Öland   tack  vare samarbete  med  pedagoger,
rektor  Linnea Danielsson  vid Torslundaskolan.  Nu kunde
vi tillsammans ge barn möjligheter att få odla, smaka, känna,
lukta  på växter i  sin  närmiljö  både på   skolan och  den
utomhuspedagogiska miljön som byggdes upp på Torlsunda.    
Detta ger  barnen trygga  sammanhang att  vistas  i.

Ett litet frö på våren, en 20 kg gul pumpa på hösten.
                                                                            

                                                   















Matematiken
De senaste 8 åren har utomhuspedagogiken kompletterats
med matematik. Mattelabbet utvecklades i samarbete med
studenter och pedagoger. Därefter startade nytt arbete
med matematiker vid Linnèuniversitet, Växjö.


Sannolikhetsprojektet om solrosor omsättes i målningar.
 
    


















Upptäcktsresan går vidare

Att få jobba ihop med människor i olika åldrar, med olika
kulturer och yrkesinriktningar gör att utomhuspedagogiken
och livet  kommer att  utvecklas vidare. Inte minst jag
från årsskiftet  kommer att  arbeta  inom Movium, centrum
för stadens utemiljö.

 
























Vårljuset

De  första  tulpanerna spirar denna januaridag ljuset är tillbaka.


















En frid infinner sig inombord när jag kurar skymning i hängmattan.
I bakgrunden  hörs Arvo Pärt, Fur Alina. Hoppas att denna blogg
ger er inspiration att använda Er närmiljö med Era elever på nya sätt.


Torsten