Utomhuspedagogiska miljöer på skolan




      LÄNKAR




Skolträdgården
 
 
 Majvåren hjälper de små solrosplantorna växa snabbt.
.
  










Höstterminen har börjat,  skolträdgårdens
solrosskog bildar mysiga rum att  gömmma sig i.




















Solrosorna  blev mer  än två meter höga.
Vi mätte solrosorna denna regniga höstdag.
Sedan gjorde  diagram av  mätresultaten.
  






















Nu på hösten kan vi skörda stora, tunga, färgglada
 pumpor.   Hur skall vi orka transportera dessa?






Med många  pinnar och rep konstruerades en bärramp.
























”Våra första lärare i filosofi är våra fötter, våra händer och ögon”

Tankarna  att utnyttja  alla våra  sinnen för
inlärning hade redan den franske filosofen
Jean  Jacques  Rousseau. ”Eftersom   allt
som tränger  in i människans,  intellektuella
medvetande, kommer dit genom förmedling
av hennes sinnen, är hennes första förstånd
av sinnlig art. Våra första lärare i  filosofi är
våra fötter, våra händer, våra ögon. Att ersätta
dessa med böcker är inte att lära oss att tänka
förnuftigt; det är att lära oss lita på andras förnuft,
                                        att  lära  oss  mycket och  ingenting veta.”




Bra utemiljö är viktig för barns lärande och hälsa.              
På Torslunda Öland finns förutom skolträdgården dessa
utemiljöer för att lära genom lek och lust med alla sinnen.
                   
·         Fjärilsrabatt                                     
·         Krikonlund
·         Stor sandlåda
·         Mattelabb
·         Sinnenas trädgård
·         Undervisningsrum och växthus i kretloppshuset
·         Uterum för samtal, reflektion och vila.
                               
Denna utemiljö har utvecklats under en tioårsperiod i samarbete
med pedagoger vid Torslundaskolan 500 m bort.




Stor sandlåda
40 kvadrtatmeter bygglekplats för stora och små barn.
















 Mattelabb
Mattelabbet, skall vi stå i talordning?


















Sinnenas trädgård
Även på vintern finns mjuka, stickiga växter att
känna, lukta  på. Marianne Martinsson, förskolärare
och kretsloppspedagog, har designat denna
Sinnenas trädgård.




















En  lugn miljö  för innearbeten,
omgiven av mörkblå vindruvor.


























Hur får vi dagens människor att beröras av utemiljön?
Kan utomhuspedagogik vara en del av lösningen?
Hur kan utemiljön användas som ett komplement
till undervisning inmomhus?
Tillsammans med de yngre generationerna kan utemiljön för barn
och elever utvecklas.Tillsammans med Helena Karlèn,
universitetsadjunkt, SLU i  Alnarp, gjordes ett underlag för
examensarbeten för utomhusmiljö, utomhuspedagogik.





 


 Hur får vi dagens människor att beröras av utemiljön ?


Studenter med olika infallsvinklar från SLU
och andra universitet gör arbeten, som berör hur
utomhuspedagogik, bra utemiljö kan se ut, utvecklas 
och användas. Arbetena berör bland annat områdena:

  • Utomhuspedagogik kan det konkritiseras anpassas till skolans behov?
  • Design för utomhuspedagogik
  • Hur lärare använder den utomhuspedagogiska närmiljön som verktyg för bildskapande i undervisningen.
  • Material på skolgårdar för rörelsehindrade barn.