tisdag 13 september 2011

Lär växelvis Ute och Inne och flera förstår !

Samarbetsprojektet med matematiker vid Linnúniversitet,
Växjö och Torslunda skolan forsätter i höst. I våras sådde
eleverna   solrosor och pumpor i sina odlingslådor.
Efter uppkomsten använde vi antalet uppkomna plantor
för sannolikhetsberäkningar på smartborden i klassrummet.
































Höst och det prunkar i odlignslådorna.





Repetition av vårens sannolikhetsberäkningar

































Först backade tillbaka till våren, samtalde kring antalet
uppkomna solrosor och pumpor. Eleverna räknade ut
antalet ej grodda och totalt grodda och så vidare.
Nu hade vi grunden för att gå vidare.


Marie-Louise Yllenius  visade också uppställningen
på smart boarden där eleverna fyllde i resultaten.




Lektor Per Nilsson från Linnéuniversitet hade gjort
en frågelista kring sannolikheten på uppkomsten av
solros och pumpa fröna.


En av frågorna var:
Om det kom en fjäril och satte sig på en av plantorna
som kommit upp i våras,  hur stor var sannolikheten att
fjärilen satte sig på en solrosplanta.

Lite klurigt men det löste sig. Eleverna förklarade för
varandra, hur dom hade tänkt.




Utmana eleverna att göra egna uppgifter
Nästa vecka fortsätter vi med tankar, konkreta övningar 
kring sannolikheten. Uppgiften då är till för att ge eleverna
mera förståelse kring sannolikheten. Därefter skall eleverna
själva formulera egna uppgifter och genomföra dessa.












Etikett: uteklassrum, odling ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar